شکلات تلخ می تواند به شما در پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند
انتخاب ممکن است تلخ و شیرین باشد، اما شواهد واضح است: تحقیقات جدید نشان می دهد که شکلات تلخ می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد کاهش دهد.
محققان دریافتند افرادی که حداقل پنج وعده شکلات تلخ در هفته می خورند، 21 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قند خون هستند. علاوه بر این، هرچه فرد شکلات تلخ بیشتری بخورد، بهتر است – هر وعده 3 درصد کاهش بیشتری در خطر دیابت ایجاد می کند.
از سوی دیگر، خوردن شکلات شیری با افزایش وزن طولانی مدت همراه بود که می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.
بینکای لیو، محقق ارشد، دانشجوی دکترای دانشگاه هاروارد، گفت: یافتههای ما نشان میدهد که همه شکلاتها برابر نیستند. دپارتمان تغذیه دانشکده بهداشت عمومی چان، در بوستون.
لیو در بیانیه خبری هاروارد افزود: «برای هر کسی که عاشق شکلات است، این یادآوری است که انتخابهای کوچک، مانند انتخاب شکلات تلخ به جای شکلات شیری، میتواند تأثیر مثبتی بر سلامتی آنها بگذارد.»
برای این مطالعه، تیم او داده های مربوط به سلامت و رژیم غذایی را برای حدود 192000 متخصص بهداشتی که در دو پروژه تحقیقاتی بلندمدت شرکت داشتند، تجزیه و تحلیل کرد.
پس از سه دهه، نزدیک به 19000 نفر از شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 تشخیص داده شدند. از حدود 112000 نفری که به طور خاص در مورد مصرف شکلات تیره و شیری خود گزارش دادند، نزدیک به 5000 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 تشخیص داده شدند.
محققان دریافتند افرادی که هر هفته حداقل پنج اونس از هر نوع شکلات مصرف می کنند، 10 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.
اما وقتی محققان با دقت بیشتری نگاه کردند، داده ها تفاوت آشکاری بین شکلات تیره و شیری نشان دادند.
مطالعه جدید در 4 دسامبر در BMJ منتشر شد.
محقق چی سان، استادیار دانشگاه هاروارد می گوید: ما از شکاف واضح بین تأثیر شکلات تیره و شیری بر خطر دیابت و مدیریت طولانی مدت وزن شگفت زده شدیم. گروه های تغذیه و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی چان.
سان افزود: «اگرچه شکلات تیره و شیر دارای سطوح کالری و چربی اشباع مشابهی هستند، به نظر می رسد که پلی فنول های غنی در شکلات تلخ ممکن است اثرات چربی اشباع شده و قند را بر افزایش وزن و دیابت خنثی کند.» “این یک تفاوت جالب است که ارزش کاوش بیشتر را دارد.”
منبع:usnews