مکمل های ویتامین D با دوز بالا از ابتلا به دیابت در سالمندان سالم جلوگیری نمی کند

تحقیقات جدید تایید می کند که مصرف حتی دوزهای بالای ویتامین D مکمل، شانس ابتلای افراد مسن به دیابت نوع 2 را کاهش نمی دهد.

مکمل‌های ویتامین D ممکن است فواید دیگری نیز داشته باشند، اما در افراد سالم با سطوح کافی از مواد مغذی، “یافته‌های ما مزایای طولانی‌مدت مکمل ویتامین D3 با دوز متوسط ​​یا بالا” را در پیشگیری از دیابت نوع 2 نشان نمی‌دهد. محققان فنلاندی به این نتیجه رسیدند.

آنها یافته های خود را در 2 دسامبر در مجله Diabetologia منتشر کردند.

تحقیقات جدید بر روی داده‌های سایر مطالعات انجام شد که نشان می‌داد افرادی با سطوح پایین ویتامین D ممکن است با خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت مواجه شوند. این امر مخصوصاً برای افرادی که قبلاً پیش دیابت داشتند صادق بود.

بنابراین آیا دوز نسبتاً بالایی از مکمل‌های ویتامین D می‌تواند به کاهش میزان دیابت نوع 2 در میان افراد بدون پیش دیابت کمک کند – کسانی که خطر خاصی برای بیماری قند خون ندارند؟

برای کشف این موضوع، محققان به رهبری Jirki Vyrtanen، از دانشگاه فنلاند شرقی، به طور تصادفی نزدیک به 2300 فرد 60 ساله یا بالاتر را برای دریافت قرص های دارونما یا 40 یا 80 میکروگرم مکمل ویتامین D3 در روز به مدت پنج سال اختصاص دادند.

در پایان این پنج سال، “105 شرکت کننده به دیابت نوع 2 مبتلا شدند: 38 نفر در گروه دارونما، 31 نفر در گروه دریافت کننده 40 میکروگرم ویتامین D3 در روز، و 36 نفر در گروه دریافت کننده 80 میکروگرم ویتامین D3 در روز.” بر اساس یک خبر دانشگاه

به عبارت دیگر، تفاوت معناداری در میزان ابتلای افراد به دیابت نوع 2، صرف نظر از میزان مصرف مکمل ویتامین D وجود نداشت.

تیم ویتانن همچنین هیچ فایده ای از مکمل های با دوز بالا بر روی سطح قند خون یا انسولین فرد یا معیارهای اضافه وزن/چاقی مشاهده نکردند.

نتیجه نهایی، به گفته محققان: برای هر فرد سالم و غیر دیابتی با سطح ویتامین D سالم، افزایش مصرف این ویتامین شانس ابتلا به دیابت یا عوامل خطر رایج آن را تغییر نخواهد داد.

منبع:usnews

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *